tirsdag 3. juli 2012

Lurøy


Da er vi kommet til Trondheim igjen fra en 10 dagers ferie.
Noen fantastiske dager.
Været viste seg, om ikke fra den beste side, så var det sol hver deg,
uteliv og grilling sto på menyen.
Sigrun,Tyra og jeg gikk tur hvermorgen.
Nå vil jeg vise dere bilder fra en tur tidlig morgen med kamera. Som dere vil se, er det mange kjente fjellformasjoner som vi ser fra samme ståsted på den vakre øya som jeg kommer fra.


Lovund, kjent for Lundefuglen som kommer til samme tid hver vår. Den 14 april ca kl 18:00



Hestmannen.
 Han var sønn Vågakallen (sitter nå i sin høye stol i Vestvågøy), men var en villstyring og dro sørøver.
Ble var Lekamøya og vi ha henne. Men sommernatta var kort her nord,
så da sola rant, ble de til stein. Og slik ligger de, alle fra sagnet om Lekamøya fra Lofoten i nord, til Brønnøy i sør.


Rødøyløva, et kjent landemerke
 for de som fulgte hurtigruta minutt for minutt



Her kommer Nordlandsbåten, går mellom Sandnessjøen og Bodø.
 Træna som bakteppe, den er kjent for sin unike festival hvert år.
Det var det Erik By skrev den vakre sangen, Hildringstimen.


Indre Kvarøy, et større handelssted fra gammelt av.
 Og en del av min fam. kommer derfra.


Her titter Tomma fram i morgensolen.


Dønnamannen, et kjent  fjell langs Helgelandsleia.


Til slutt Tyra og jeg foran grillhytta på "møla", en strand med nydelige vellslipte steiner etter sjøen har vasket de i mange, kanskje tusener av år.

2 kommentarer:

  1. Mye bra bilder, du begynner å bli proff !

    SvarSlett
  2. Flotte bilder fra Lurøy! :-) Gleder meg til å ta turen senere i sommer!

    SvarSlett