onsdag 24. september 2014

Morgentur.

Når jeg skal til frisøren som holder til på motsatt side av byen hvor jeg bor, blir det buss og en spasertur. Når jeg har god tid, dveler jeg litt forran de gamle- og nye byggningene. Hadde vært frost i natta, så litt kaldt var det. Bli med på turen her.

Høstens første is på terrassen
Buss ned til byen, tåken begynte å lette litt...
...og sola kom frem
Stor byggeaktivitet på torvet, her skal det bygges Hverdagsscene,
blir bra dette
Munkegaten og ærverdige domen.
Nidarosdomen, eller Nidaros domkirke, Norges opprinnelige erkebiskopkirke.
102 m lang, 50 m bred, 21 m høy under skipets hvelv.Spiret er 91 m høy.
Den ble påbegynt i 1070, og det sies at den dagen den er ferdig, 
forsvinner byen i havet, grunnen kvikkleiere.
På sørøsthjørnet av Munkegaten, står en statue av torgkona "Go´dagen", 
laget av billedhugger Tone Thiis Schjetne.
Torgkona minner oss om at byens torg til alle tider
 har vært stedet for markedshandel og martnan
Selv etter nattkulden er blomsteren på torvet like fin.
Hornemansgården er en stor bygård i Trondheim. Oppført i 1720.
Det har vær flere erverdige eiere av denne gården.
Staten overtok den i 1865 og solgte den videre til Trondheim kommune.
Trondheim politikammer holdte til her fra 1865 til 1974.
Gården ble gitt til de eldre i byen, og er i dag fylt med mange aktiviteter for de eldre.
Bygningen er fredet
Nordre gate, rolig i dag. Dette var byens prommenadegate 
da jeg flyttet hit først på 1960 tallet.
Her spaserte vi opp og ned for å treffe kjente.


Nidelven stille......
Et stort hotell på ei lita tomt..
Så en del  bilder fra Nedre Elvehavn. Også denne var jeg med på vedtakene.
Nedre Elvehavn er en ny og moderne bydel, vokst frem på den
 gamle verfsområdet etter Trondheim Mekaniske Værksted og
Ørens Mekaniske Verksted. Utbyggingen startet i 1996,
og omfatter både blokk- og næringsbygg.
Ikke ferdig enda i 2014.


Har hatt bunaden min til "oppussing" . Tross alt 30 år siden jeg sydde den.
Flink dame, en av våre nye landsmenn som eier Helens systue..
Hva gjør nå disse to? De vil dele eplekaken med meg på et utested på Solsiden, 
og det fikk de

Takk for at dere ble med på turen.

2 kommentarer:

  1. Bra æ får greie på hva du holder på med om dagan. Fine bilder kun med en Iphone.

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder fra Trondheims-høsten!
    Nå er det lenge siden jeg har vært innom bloggen din og jeg skal si du har tatt mange fine blinkskudd med kameraet ditt!! Ukebladet har jeg ikke fått lest, men jeg regner med at jeg får anledning til det etterhvert ;-)
    Ha ei fortsatt fin uke og hils! Klem!

    SvarSlett